Na úvodní stránku





Nevhodný vánoční dárek -- vrátit či vyměnit? Ani jedno, slyší často zákazníci

dTest

2012-01-04

Zajímavosti

Přečteno: 1859

Komentářů: 0


V českých domácnostech jde o poměrně častý jev -- sejdou se dva stejné dárky nebo nový svetr nesedí tak, jak by měl. Obdarovaný nebo sám Ježíšek pak přemýšlejí, co si počít, zvláště jde-li o dárek hodnotnější. Pomineme-li možnost předat takový dárek někomu jinému, nabízejí se prakticky jen dvě možnosti -- dárek prodejci vrátit nebo jej v obchodě vyměnit za jiné zboží.


V tento moment však mnoho zákazníků narazí, jak ostatně dokazují četné dotazy nespokojených spotřebitelů, které v minulém roce zaznamenala poradenská linka časopisu dTest -- 299 149 009. Prodejce jednoduše zakoupené zboží přijmout zpět odmítá a někdy nepřistoupí ani na možnost jeho výměny za jiný sortiment v prodejně. Jeho postoj je však v souladu se zákonem.

"Prodejce v kamenné prodejně nemá zákonnou povinnost zakoupené zboží vzít zpět nebo vyměnit jen z důvodu, že se zákazníkovi nehodí," říká Jan Votočka, právní poradce čsopisu dTest, a dodává: "Pokud si tedy spotřebitel koupi rozmyslí, nemusí mu prodejce vyhovět a to ani v případě, kdyby se zákazník s tímto požadavkem vrátil třeba jen pět minut po odchodu od pokladny."

Výjimkou jsou však případy, kdy prodejce dopředu výslovně garantuje možnost vrácení či výměny zboží. Nejčastěji se tak děje informací napsanou přímo v provozovně nebo na dokladu o zaplacení, postačí však i ústní prohlášení. Prodejce si též může stanov! it různé podmínky, zejména lhůtu pro uplatnění tohoto požadavku. Takovéto právo je pak vymahatelné, a to třeba i soudní cestou.

"I v těchto situacích však evidujeme problémy a to především byla-li takováto možnost garantována pouze ústně a po Vánocích se prodejce k plnění svých slibů již nemá. Proto doporučuji požádat dopředu prodejce o potvrzení této možnosti přímo na doklad o zaplacení," radí Votočka s ohledem na zkušenosti s některými obchodníky.

Mimo dárků si zákazníci často nevědí rady ani s tím, jak využít nejrůznější poukazy k nákupu zboží či služeb. Bohužel ani v těchto případech nemá podnikatel povinnost vrátit cenu poukazu či jen vyplatit rozdíl jeho nevyužité části. O něco lehčí může být vracení nevhodných dárků zakoupených přes internet. Zde totiž lze využít zákonného práva odstoupit od smlouvy bez udání důvodu do 14 dnů od převzetí zboží.

"Zákazník pak má právo na vrácení celé kupní ceny a to včetně poštovného a balného vynaloženého za cestu od prodejce ke spotřebiteli. Odstoupení však musí být v dané lhůtě prodejci doručeno, nestačí jej pouze odeslat. Zvláště v období vánočních svátků tak jde o velmi šibeniční lhůtu," upozorňuje Votočka závěrem.


Sdílet na Facebooku

Diskuse k článku

Přidej svůj názor



Zpět


Provozuje a vytvořil Ing. Miloslav Fuček - MF SOFT
Všechna práva vyhrazena ©2008
Kopírování částí webu či přebírání částí textu není povoleno bez souhlasu majitele webu.

Dnes je úterý
16.04.2024