Na úvodní stránku





Projekt Stereotýpek v nás je v plném proudu: středním školám nabízí programy interkulturního vzdělávání i v druhém pololetí

Redakční poštou

2012-02-28

Různé

Přečteno: 1929

Komentářů: 0


Proč nám někdo připadá divný a někdo normální? Jak si vytváříme názory? Kdy uvažujeme stereotypně? Jaké to je žít mezi cizinci? Proč být dobrovolníkem?


Odpovědi nejen na tyto otázky hledají žáci středních škol a jejich učitelé pomocí projektu interkulturního vzdělávání Stereotýpek v nás. Tým vyškolených lektorů z organizací Multikulturní centrum Praha, AFS Mezikulturní programy a INEX-SDA realizuje semináře a dílny pro 1. až 3. ročníky středních odborných škol, víkendové akce pro žáky, školení pro učitele a další pracovníky s mládeží v pěti krajích ČR: Středočeském, Karlovarském, Jihočeském, Plzeňském a Královéhradeckém.

V rámci projektu vznikla originální metodika, která vychází z principů osobnostně-sociální výchovy a zážitkové pedagogiky. "Specifickým prvkem této metodiky je přítomnost školitelů-cizinců v lektorském týmu", zdůrazňuje Jitka Štefková, hlavní koordinátorka projektu.

Pro školy projekt nabízí jednorázový interkulturní seminář a cyklus interkulturních dílen. Cílem interkulturního semináře v rozsahu 90 minut je zprostředkovat žákům první setkání s tématem kulturní rozmanitosti. Žáci si uvědomí, jaké to je být "jiný" a dostanou příležitost zamyslet se nad tím, jak by mohlo vypadat ideální soužití lidí s různým kulturním zázemím. Cyklus interkulturních dílen v rozsahu třikrát 90 minut pak nabízí hlubší vhled a reflexi vybraných témat, jako například stereotypy a jejich vznik, životní hodnoty a jejich vztah ke kultuře, vytváření a prosazování vlastních postojů.

Zájemci z řad žáků se mohou navíc přihlásit samostatně na dvě vícedenní akce -- prožitkový kurz a miniworkcamp. N! a prožitkovém kurzu se žáci prostřednictvím outdoorových, diskusních a tvůrčích aktivit učí týmové spolupráci a učí se těžit z rozmanitosti a individuálních schopností každého z nás. Těžiště miniworkcampu spočívá v dobrovolné práci (např. oprava zříceniny hradu) a v soužití a interakci v kulturně různorodé skupině. Po domluvě se školou lze tyto víkendové programy adaptovat i pro celé třídy.

Původní metodiky všech částí vzdělávacího programu jsou k dispozici zdarma ke stažení na webových stránkách projektu stereotypek.mkc.cz, kde lze dále najít seznamy zapojených škol, fotografie z různých akcí, pozvánky na další akce a mnoho dalšího. Projekt má také facebook: http://www.facebook.com/stereotypek.

Ve školním roce 2011/2012 je ze stran škol o projekt veliký zájem a proběhlo již množství seminářů a dílen. V říjnu 2011 také proběhlo první školení pro pedagogické pracovníky zaměřené na různé aspekty interkulturního vzdělávání, zážitkové pedagogiky a předání metodiky dílen! a semináře. Školení bylo účastníky pozitivně přijato, krédo p! rojektu pak vyjádřil v evaluaci jeden z pedagogů: interkulturní vzdělávání "není o hledání odlišností, je o porozumění".

Jednotlivé akce - seminář, dílny, miniworkcamp, prožitkový kurz či školení pro pedagogy je možné si objednat u Karolíny Kousalové, kontakt: karolina.kousalova(zavináč)afs.org , tel. 724 045 604.

Sdílet na Facebooku

Diskuse k článku

Přidej svůj názor



Zpět


Provozuje a vytvořil Ing. Miloslav Fuček - MF SOFT
Všechna práva vyhrazena ©2008
Kopírování částí webu či přebírání částí textu není povoleno bez souhlasu majitele webu.

Dnes je sobota
20.04.2024