Na úvodní stránku





Prodejci nesmějí požadovat po zákaznících úhradu svých nákladů

dTest

2013-03-12

Užitečné informace

Přečteno: 2073

Komentářů: 0


Obchodníci často neplní povinnosti, které jim ukládá zákon. Odstoupí-li v reakci na jejich jednání zákazník platně od smlouvy, má nárok na vrácení plné kupní ceny. V praxi se to ovšem neděje.


Právní poradci časopisu dTest zaznamenali opakovaně stížnosti spotřebitelů, kterým prodejce snížil při vracení peněz kupní cenu například o poplatek hrazený bance za platbu kartou. Jiní obchodníci v obdobných situacích požadují uhrazení částky, která náleží slevovému portálu za zprostředkování prodeje, případně si od kupní ceny odečítají částku zohledňující dobu používání a opotřebení výrobku.

„Prodejci takovým jednáním porušují zákon. V podstatě sankcionují zákazníky za využití jejich práva odstoupit od smlouvy,“ upozorňuje vedoucí právní poradny časopisu dTest Lukáš Zelený a dodává: „Veškeré náklady spojené s reklamou, zprostředkováním a realizací prodeje či následné odstraňování vad zboží v záruční době je záležitostí podnikatele. Ten své náklady může zohlednit jedině v ceně zboží či služby.“

Právo na odstoupení od smlouvy vzniká zákazníkovi například tehdy, dodá-li mu podnikatel nefunkční věc, či opakovaně a neúspěšně odstraňuje stále stejnou závadu. Odstoupením od smlouvy vzniká právo na vrácení zaplacené kupní ceny v plné výši. „Dojde-li ke krácení sumy ze strany prodejce, měl by jej poškozený vyzvat k vydání neoprávněně zadržované částky,“ uvádí Lukáš Zelený a radí: „K tomu lze využít vzorový dopis na vydání bezdůvodného obohacení, který je k dispozici na www.dtest.cz/obohaceni.“

Sdílet na Facebooku

Diskuse k článku

Přidej svůj názor



Zpět


Provozuje a vytvořil Ing. Miloslav Fuček - MF SOFT
Všechna práva vyhrazena ©2008
Kopírování částí webu či přebírání částí textu není povoleno bez souhlasu majitele webu.

Dnes je úterý
19.03.2024